Oversett kvinne
Det er viktig å ha et godt forhold til banken din når du skal ta opp lån.

Hvilken bank har de mest fornøyde kundene?

Hvert år gjennomføres Norsk kundebarometer av Handelshøyskolen BI, som måler forbrukeres tilfredshet og lojalitet til selskaper. Innen banksektoren spriker resultatene mye.

Suveren nummer en

Norsk Kundebarometer

Hvert år gjennomfører Handelshøyskolen BI, i samarbeid med Barcode Intelligence, Norsk Kundebarometer. Her undersøker de forholdet mellom forbrukere og leverandører av goder. Forbrukere blir stilt en rekke spørsmål som skal teste deres tilfredshet med et selskap. Det er også et spørsmål som omhandler lojalitet overfor merket. Basert på svarene i spørreundersøkelsen blir selskapene gitt en score fra 1 til 100.

Sbanken, tidligere Skandiabanken, har lenge ledet i ensom majestet på kundebarometeret. Ikke bare er Sbanken den som gjør det best i banksektoren, selskapet er også blant dem som gjør det best i hele landet uavhengig av bransje. De har riktignok duppet litt nedover fra 2017 da de toppet 90 poeng når det gjaldt kundelojalitet, i 2019 ligger banken på 89,7 poeng. Selskapet har fortsatt svært tilfredse kunder, med en tilfredshetsscore på 82,3.

En kjent andreplass

Bak Sbanken har to banker knivet om æren av å være en god nummer to. Handelsbanken har i de siste årene ligget her med resultater rundt 80-tallet i begge kategorier. I 2016 tok Eika Alliansen over andreplassen, men har ikke greid å forsvare plassen siden og har ligger i 2019 på tredje. I 2018 var derimot Sparebank1 oppe og tok tredjeplassen, men i 2019 har banken falt ned på femte. Handelsbanken ligger foreløpig stabilt på andreplass og fikk i 2019 79,9 poeng på tilfredshet og 84,3 på lojalitet.

Danske Bank klatrer igjen

Danske bank falt fra en fjerdeplass i 2016 til en femteplass i 2017, til tross for å ha forbedret seg både når det gjaldt tilfredshet og lojalitet. I 2019 er har de igjen klatret seg oppover til en fjerdeplass. Banken får poengsummen 72,5 på tilfredshet og 80,4 på lojalitet.

Størst på bunn

Norges største utlånere gjør det også dårligst på Norsk kundebarometer. Nordea og DnB har innehatt de to laveste plassene de siste par årene. Nordea lå i 2017 på sjetteplass, men har i 2019 falt ned til sjuende. Poengsummene har blitt svekket i begge kategorier, med en tilfredshet på 67,1 og lojalitet på 71,9. I 2017 lå poengsummene over 70. Dette betyr at DnB har gått framover og tatt sjetteplassen. Med 68,1 og 75,7 poeng i 2019.

For mer om Norsk kundebarometer og fullstendig resultatliste trykk her.

Hva betyr poengsummen?

Over 80: Begeistrede kunder

75-80: Svært fornøyde kunder

70-75: Fornøyde kunder

60-70: Likegyldig/misfornøyde kunder

Under 60: Svært misfornøyde kunder

Finn det beste og billigste lånet

Få tilbud fra flere tilbydere. Tjenesten er helt uforpliktende, og du står fritt til å velge et av tilbudene eller ikke.

Boliglån Billån Forbrukslån Refinansiering

Andre utvalgte tjenester fra Nettbureau