Oversett kvinne
Det er viktig å ha et godt forhold med banken din når du skal ta opp lån.

Hvilken bank har de mest fornøyde kundene?

Hvert år gjennomføres Norsk kundebarometer av Handelshøyskolen BI, som måler forbrukeres tilfredshet og lojalitet til selskaper. Innen banksektoren spriker resultatene mye.

Suveren nummer en

Norsk Kundebarometer

Hvert år gjennomfører Handelshøyskolen BI, i samarbeid med Barcode Intelligence, Norsk Kundebarometer. Her undersøker de forholdet mellom forbrukere og leverandører av goder. Forbrukere blir stilt en rekke spørsmål som skal teste deres tilfredshet med et selskap. Det er også et spørsmål som omhandler lojalitet overfor merket. Basert på svarene i spørreundersøkelsen blir selskapene gitt en score fra 1 til 100.

Skandiabanken har lenge ledet i ensom majestet på kundebarometeret. Ikke bare er Skandiabanken den som gjør det best i banksektoren, selskapet er også blant de som gjør det best i hele landet uavhengig av bransje. Med en kundelojalitet som topper 90 poeng i 2017 er Skandias kunder blant de mest lojale i Norge. Selskapet har også godt tilfredse kunder, med en tilfredshetsscore på 82,9.

En kjent andreplass

Bak Skandiabanken har to banker knivet om æren av å være en god nummer to. Handelsbanken har i de siste årene ligget her med resultater rundt 80-tallet i begge kategorier. I fjor tok Eika Alliansen over andreplassen, men har ikke greid å forsvare plassen i år. Handelsbanken fikk forøvrig sine beste scores både på lojalitet og tilfredshet i 2017, med henholdsvis 86,8 og 81,8.

Sterk konkurranse om tredje

Fjorårets andreplass, Eika Alliansen, konkurrerer i år med Sparebank1 om tredjeplassen, og kom så vidt foran. Eika Alliansen fikk noe lavere score både på tilfredshet og lojalitet i år sammenlignet med i fjor. Eika Alliansen slår Sparebank1 med sparsomme 0,5 poeng, mens Sparebank1 slår tilbake med 2,5 poeng høyere kundelojalitet.

Fall for Danske Bank til tross for forbedring

Danske bank falt fra en fjerdeplass i 2016 til en femteplass i år, til tross for å ha forbedret seg både når det gjelder tilfredshet og lojalitet. På kundetilfredshet har Danske bank gått frem med 0,2, til 74,6, men dette holder ikke til å bevare plasseringen. Banken har også gått fram 0,1 i kundelojalitet til 79,2.

Størst på bunn

Norges største utlånere gjør det også dårligst på Norsk kundebarometer. Nordea og DnB har innehatt de to laveste plassene de siste par årene. Nordea, som ligger på sjetteplass, har forbedret seg noe i begge kategorier, men ikke nok til å forbedre sin plassering fra 2016. Med 72,1 i tilfredshet og 76,6 i lojalitet er ikke Nordea langt bak Danske bank i målingen.

DnB er den eneste banken som ligger under 70 poeng i kundetilfredshet. Her har den ligget i flere år. 2017 er første året på en stund hvor kundelojaliteten til DnB også er under 70.

For mer om Norsk kundebarometer og fullstendig resultatliste trykk her.

Hva betyr poengsummen?

Over 80: Begeistrede kunder

75-80: Svært fornøyde kunder

70-75: Fornøyde kunder

60-70: Likegyldig/misfornøyde kunder

Under 60: Svært misfornøyde kunder

Finn det beste og billigste lånet

Få tilbud fra flere tilbydere. Tjenesten er helt uforpliktende, og du står fritt til å velge et av tilbudene eller ikke.

Boliglån Billån Forbrukslån Refinansiering
Følg oss på Facebook

Følg oss gjerne på vår Facebookside.

Kontakt oss

Send oss en e-post

Sosiale medier: Facebook, Twitter

Trenger du lån?

Lån.no gir deg en enkel og kostnadsfri måte å innhente tilbud fra flere banker og lånemeglere.

Vis alle lån

Andre tjenster