Hvilken bank har de mest fornøyde kundene?
Hvert år gjennomføres Norsk kundebarometer av Handelshøyskolen BI, som måler forbrukeres tilfredshet og lojalitet til selskaper. Innen banksektoren spriker resultatene mye.
Sbanken, tidligere Skandiabanken, har lenge ledet i ensom majestet på kundebarometeret. Ikke bare er Sbanken den som gjør det best i banksektoren, selskapet er også blant dem som gjør det best i hele landet uavhengig av bransje. De har riktignok duppet litt nedover fra 2017 da de toppet 90 poeng når det gjaldt kundelojalitet, i 2020 ligger banken på 89,5 poeng. Selskapet har fortsatt svært tilfredse kunder, med en tilfredshetsscore på 82,0.
En kjent andreplass
Bak Sbanken har det vært mye kniving om hvem som er nest best i klassen. I 2020 er det Sparebank 1 som tar sølvet, riktignok et godt stykke bak suverne Sbanken. Sparebank 1 har 78,3 poeng når det kommer til tilfredshet, og 81,7 poeng når det kommer til lojalitet. Hakk i hæl kommer Handelsbanken, som de siste årene har vært på andreplass, med 78,1 poeng på tilfredshet og 81,4 poeng på lojalitet.
Eika har lojale kunder
EIka-alliansen som samler en rekke mindre og lokale sparebanker er de eneste som klarer å komme i nærheten av lojalitetsscoren til Sbanken med 85 poeng. Til tross for skyhøy lojalitet, er imidlertid ikke Eika-kundene spesielt fornøyde – tilfredshetsscoren er på moderate 76,5 poeng og plasserer dem dermed på en fjerdeplass.
Størst på bunn
Norges største utlånere gjør det også dårligst på Norsk kundebarometer. Nordea og DNB har innehatt de to laveste plassene de siste årene. Det er også tilfelle i år, hvor Nordea og DNB tar de to nederste plassene på lista. Nordea får 70,3 poeng i tilfredshet og 76,3 poeng i lojalitet, mens DNB ikke makter å komme over 70 poeng i noen av kategoriene. Norges desidert største bank scorer 66,7 poeng på tilfredshet og 68,2 poeng på lojalitet.
For mer om Norsk kundebarometer og fullstendig resultatliste trykk her.